jan
3

Miért kezdett érdeklődni a gazdasági matematikát tanulók problémái iránt?
Nagyon egyszerű az ok. A Megint Vizsga Kft. egyik alapító tagja és ügyvezetője vagyok. Bár végzettségem alapján (pszichológus, magyar tanár) nincs közöm a matematikához, mégis figyelemmel kísérem Fónad Flóra gazdasági matematikát tanulók felé irányuló tevékenységét.
Ön szerint miért ilyen nagy arányú a gazdasági felsőoktatásban gazdasági matematikából a sikertelen vizsgák száma?
A sikertelen vizsga szempontjából ketté kell osztani a dolgot (és most ne beszéljünk a harmadik, a tanári szempontról). Bukás azért van, mert nem sikerült megtanulni az anyagot, tehát nincs miről beszámolni, vagy sikerült ugyan megtanulni, de nem sikerül az előhívás, ezért a vizsga sikertelen. Ha az első esetet nézzük, és feltételezzük, hogy most nem az „egyetemre járok, hogy pár évig még kedvemre bulizhassak” típusú diákréteggel foglalkozunk, akkor elképzelhető, hogy a középiskolai matematika után az egyetemen/főiskolán a hallgatók nyakába zúdított anyagra nincs az illető felkészülve.(Itt most megjegyezném, hogy gazdasági szakokon ráadásul nem a középiskolai matekversenyek sikeres szereplői tanulnak.) Vannak, akik elég gyorsan kapcsolnak, és észreveszik, hogy a dolog véresen komoly, tehát ha nem lépnek azonnal, nem fog sikerülni a vizsga. Ők azok, akik már szeptember végén magántanárt keresnek, vagy más (pl. Megint Vizsga oktatóvideó) segítséget vesznek igénybe.  Mások egészen az első sikertelen vizsgáig reménykednek, hogy majdcsak lesz valahogy. Ők a decemberben illetve januárban segítséget keresők népes táborát gyarapítják. A többségük azért legkésőbb a következő félévben sikeresen levizsgázik a gazdasági matek első félévéből.
És akik mégsem?
Hát, igen. Vannak, akik csak halogatják a vizsgát, több féléven át felveszik a tárgyat, gyakran vizsgára is jelentkeznek, aztán legtöbbször el sem mennek már vizsgázni, mert érzik, hogy felesleges, hiszen arra sem tudták rávenni magukat, hogy nekiálljanak tanulni. Itt már esetleg segíthet a pszichológus. Beszélgetések során feltárulhat az ok, ami egy kellően motivált –gyakran több százezer forint tandíjat fizető – hallgatót megakadályoz abban, hogy a tettek mezejére lépjen.
Milyen okok lehetnek ezek?
Ez nagyon változó lehet egyénenként. Az esetek nagy százalékában a korábbi matematika tantárgyból elszenvedett kudarcoknak van köze a dologhoz. Ha ehhez még bármilyen magánéleti probléma is társul, akkor még nehezebb túllendülni a korábbi kudarcok okozta gáton.
Hogyan lehet azoknak segíteni, akik tudják az anyagot, csak vizsgahelyzetben nem tudnak teljesíteni?
Ez már nehezebben megoldható probléma. Jóval több találkozás, beszélgetés szükséges ahhoz, hogy kiderítsük, milyen szorongás okozza, hogy az illető vizsgaszituációban nem tudja előhívni a már elsajátított anyagot. Szerencsére azonban ez az eset ritkábban fordul elő.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megintmatek.blog.hu/api/trackback/id/tr522556455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása